Els “nous” accionistes de Hawkers | “Facturarem 150 milions”

Els creadors de Saldum Ventures, el grup propietari de Hawkers, solien dir que no estaven interessats en sumar nous accionistes. I no els faltaven ofertes. “Se’ns acostaven possibles inversors. Nosaltres els ateníem, però no arribàvem a cap acord”, recorda Pérez.

Les coses van canviar quan l’altre costat de la taula van seure Félix Ruiz i Hugo Arévalo, fundadors de Tuenti, interessats a invertir en la startup.

“Van comprendre les nostres idees i la nostra forma de veure el negoci. Ens permetien seguir sent lliures”, resumeix el director.

Després de les primeres converses, Ruiz i Arévalo van sumar a Alejandro Betancour, del fons O’Hara Financial, i van contactar a altres inversors particulars. L’acord es va tancar en menys d’un mes des que van començar les negociacions.

Com funciona Hawkers per dins

La majoria de les accions i el control de la companyia seguiran en mans dels emprenedors. “El management ha de continuar com fins ara, ells van portar la facturació de zero a 70 milions en menys de tres anys”, afirma Arévalo, que desembarca com a president executiu de Hawkers, un càrrec nou en l’organització.

Els números de l’empresa de comerç electrònic li donen la raó: va néixer el desembre de 2013 amb un capital inicial de 300 euros, segons expliquen els emprenedors, i en tot just tres anys arribarà a facturar gairebé 70 milions d’euros, sense haver rebut en cap moment finançament de tercers.

“L’empresa ha estat rendible des del minut un, una característica que em va sorprendre molt. La majoria de les startups cremen molts diners en els primers anys”, destaca Hugo Arévalo.

Els fundadors de Tuenti van conèixer de prop els números de l’empresa i no van dubtar. “Quan vam veure que tenien un munt de núvies voltant, ens afanyem a tancar una ronda amb ells”, recorda l’inversor.

Els resultats de Hawkers només poden explicar-se pel maneig de l’analítica i el màrqueting digital, que van aconseguir instal·lar la marca en un temps molt breu. El mateix Mark Zuckerberg va convidar els directius de la firma a comptar el cas en les oficines de Facebook a Silicon Valley.

“Moltes empreses no han aconseguit ser rendibles amb Facebook Ads [el sistema de publicitat de la xarxa social], però ells ho van aconseguir des del començament”, destaca Arévalo.

L’inversor aclareix, però, que l’èxit no es basa només en màrqueting i atraure nous clients amb ofertes i descomptes exclusius per hawkerianos, també en l’equip professional, en la construcció de marca i en els acords de col·laboració amb grans companyies. Hawkers és patrocinador de Los Angeles Lakers i ha signat convenis amb Inditex per vendre els seus productes a totes les botigues de Pull & Bear, per citar només dos exemples.

Internacionalització i talent

“Ells no sabien molt bé si volien fer una ronda d’inversió o no. Realment, no ho necessitaven. Tenien diners suficients per seguir creixent”, admet Arévalo. La direcció de l’empresa explica que l’ampliació de capital respon a estratègia de llarg termini.

El primer objectiu és la consolidació internacional en els mercats on ja està present, com Itàlia, Alemanya, Àustria, França, Portugal, Regne Unit i Austràlia, precisa Pérez. El segon, ampliar la plantilla.

“Invertirem en contractar al millor talent del món”, anuncia l’emprenedor. Els perfils que busquen són variats, des d’experts en analítica i sistemes, fins empleats per a producció i logística. Hawker s’ha fixat una meta molt alta de creixement: duplicar les vendes el 2017 i tornar a fer-ho en 2018.

“Si l’any que ve volem facturar 150 milions d’euros necessitarem un equip que ens ajudi a dur a terme les nostres idees boges”, conclou Pérez.